Kérelmező-ügyfél-e a fogyasztó?

LETÖLTÉS

Jog-Állam-Politika, 2024/2.167
DOI: 10.58528/JAP.2024.16-2.167

HÁMORI ANTAL


ABSTRACT

There is a divergence of jurisprudence on the status of the consumer as an applicant and as a client. The issue is not only of procedural importance for administrative authorities, but also for constitutional law; among other things, the consumer’s fundamental right to a fair administrative procedure, to a decision, to a statement of reasons and to a remedy are at stake or are being undermined. The problem is also relevant to the public prosecutor’s office, which has adopted a number of positions on the law-breaking omissions of the public authority and, as a plaintiff, has also argued that the consumer (e.g. the passenger, the customer, the guest) can be a client applicant. There is also a legal dispute as to whether the provision of the act on general administrative procedure or of the so-called complaints act should be issued to the consumer if the authority takes the view that it has no jurisdiction in the „case” and that the consumer is not an applicant in the „case”, is not a customer, i.e. does the issuance of an order or the provision of an “information letter” constitutes the lawful act in this case?


KEYWORDS

 consumer | applicant | client | administrative procedure


BIBLIOGRAPHY

Barabás Gergely – Szegedi László (2018): Az ügyfél. In: Barabás Gergely, Baranyi Bertold – Fazekas Marianna (szerk.): Kommentár az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvényhez. Wolters Kluwer Hungary Kft., Budapest.

Bencsik András (2013): A fogyasztók védelmének alkotmányi fundamentumairól. In: Közjogi Szemle. 2013/1. sz.

Boros Anita – Pollák Kitti (2018): A hatóság döntései. In: Boros Anita – Darák Péter (szerk.): Az általános közigazgatási rendtartás szabályai. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Budapest.

Fenyvesi Éva (2022): Foglalkoztatással és borravalóval kapcsolatos vizsgálatok a vendéglátóiparban – fókuszcsoportos felmérés. In: Bánhegyi Mátyás – Fekete-Frojimovics Zsófia – Hámori Antal (szerk.): Gazdaság és gasztronómia. Ünnepi kötet Lugasi Andrea tiszteletére. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest.

Hajnal Zsolt (2013): A fogyasztói jogok egységes európai szabályozásának lehetséges irányai. PhD értekezés. Debreceni Egyetem, Debrecen.

Hámori Antal (2007): Felszolgálási díj a magyar jogban. In: Majoros Pál (szerk.): Stratégiák 2007 és 2013 között (Budapesti Gazdasági Főiskola Tudományos Évkönyv 2006). Budapesti Gazdasági Főiskola, Budapest.

Hámori Antal (2016a): A felszolgálási díj és a fogyasztók védelme. In: Közjogi Szemle. 2016/3. sz.

Hámori Antal (2017): A felszolgálási díj szabályozásáról az alapvető jogok biztosának eljárása kapcsán. In: Debreceni Jogi Műhely. 2017/1-2. sz.
DOI: https://doi.org/10.24169/djm/2017/1-2/3.

Hámori Antal (2018): A felszolgálási díj és a fogyasztók védelme az alapvető jogok biztosának eljárása kapcsán. In: „Sport – Gazdaság – Turizmus” Kautz Gyula Emlékkonferencia 2017. június 8. tanulmánykötet. Széchenyi István Egyetem, Győr.

Hámori Antal (2021): Fogyasztóvédelmi aktualitások. Javaslatok jogszabályok módosítására. In: Iustum Aequum Salutare. 2021/1. sz.

Hámori Antal (2022a): A felszolgálási díj-kutatás I. In: Szegedi Krisztina (szerk.): Szemelvények a BGE kutatásaiból 2022. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest.

DOI: https://doi.org/10.29180/978-615-6342-49-2 11.

Hámori Antal (2022a): A felszolgálási díj-kutatás II. In: Szegedi Krisztina (szerk.): Szemelvények a BGE kutatásaiból 2022. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest.             
DOI: https://doi.org/10.29180/978-615-6342-49-2_12.

Hámori Antal (2022b): Kérelmező és/vagy bejelentő – ügyfél, harmadik személy, egyéb érdekelt? Újabb „csemege” a fogyasztóvédelmi hatóság legújabb gyakorlatából, békéltető testületi fűszerezéssel, avagy egy hibás teljesítés margójára. In: Iustum Aequum Salutare. 2022/2. sz.

 Hámori Antal (2022c): A fogyasztóvédelmi jog jelentősége. In: Bánhegyi Mátyás – Fekete-Frojimovics Zsófia – Hámori Antal (szerk.): Gazdaság és gasztronómia. Ünnepi kötet Lugasi Andrea tiszteletére. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest.

Hámori Antal (2023a): A fogyasztó ügyféli státusza. In: Új Magyar Közigazgatás. 2023/1. sz.

Hámori Antal (2023b): A felszolgálási díj természete – a fogyasztó ügyféli, kérelmezői státusza. In: Varga János, Csiszárik-Kocsir Ágnes – Garai-Fodor Mónika (szerk.): Vállalkozásfejlesztés a XXI. században 2023/1. kötet. Kihívások és lehetőségek a gazdaság eltérő szegmenseinél interdiszciplináris megközelítésben. Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar, Budapest.

Hámori Antal (2023c): A felszolgálási díj- és az ügyfél-, kérelmező-kutatás legújabb eredményei. In: Szegedi Krisztina (szerk.): Szemelvények a BGE kutatásaiból 2023. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest.
DOI: https://doi.org/10.29180/978-615-6342-76-8_17.

Hámori Antal (2023d): Fogyasztóvédelmi oktatás a Budapesti Gazdasági Egyetemen. In: Multidiszciplináris Kihívások Sokszínű Válaszok. 2023/1. sz.
DOI: https://doi.org/10.33565/mksv.2023.ksz.01.02.

Kertész Gábor – Fenyvesi Éva (2020): Rejtett gazdaság Magyarországon – feketemunka és borravaló a vendéglátóiparban. In: Gazdaság és Jog. 2020/5. sz.

Lapsányszky András (2020): A hivatalbóli eljárás. In: Petrik Ferenc (szerk.): A közigazgatási eljárás szabályai. Kommentár a gyakorlat számára. 4. kiadás, I. kötet. Az általános közigazgatási rendtartás magyarázata. HVG-ORAC Lap- és Könyvkiadó Kft., Budapest.

Székely Zoltán (2014): Ügyfél-e a rendőr az intézkedésével szembeni panasz kivizsgálására irányuló eljárásban? In: Hack Péter – Koósné Mohácsi Barbara (szerk.): Emberek őrzője. Tanulmányok Lőrincz József tiszteletére. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.

Szollárné Béleczky Martina (2021): Hogyan járjunk el panasz vagy közérdekű bejelentés esetén. In: Új Magyar Közigazgatás. 2021/2. sz.

Veres Zoltán (2023a): Fogyasztóvédelmi aktualitások – interdiszciplináris megközelítésben. Konferenciabeszámoló. In: Iustum Aequum Salutare. 2023/1. sz.

Veres Zoltán (2023b): Beszámoló a Budapesti Gazdasági Egyetemen működő Fogyasztóvédelmi Kutatócsoport „II. Fogyasztóvédelmi aktualitások” című konferenciájáról. In: Jogelméleti Szemle. 2023/2. sz.
DOI: https://doi.org/10.59558/jesz.2023.2.121.


 

 

XVI. ÉVFOLYAM – 2024/2