Ügyészségi lépések hatósági aktusokkal szemben, bírósági reflexiókkal
ABSTRACT
This article deals with the perception of the specific procedural status of the passenger of the railway passenger transport by law enforcement agencies. In practice, for example, which law is subject to a request for the passenger’s complaint, the state body shall act in a discretionary authority, and various decisions have been made in this regard. According to court practice, it is still not questionable whether the consumer, the passenger is an applicant or a customer under the Consumer Protection Act. Nevertheless, over the years, the opposite official acts have been made. According to the author’s view, the presentation of the railway administrative, prosecutor and court positions can show that the level of consumer protection can also be increased in passenger rights.
keywords
consumer protection, passenger | complaint, railway | prosecutor
n authorities | court practice
bibliography
Barabás Gergely – Szegedi László (2018): Az ügyfél. In: Barabás Gergely, Baranyi Bertold – Fazekas Marianna (szerk.): Kommentár az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvényhez. Wolters Kluwer Hungary Kft., Budapest.
Bencsik András (2013): A fogyasztók védelmének alkotmányi fundamentumairól. In: Közjogi Szemle. 2013/1. sz.
Bíró Péter (2024): A mulasztási perek bírói gyakorlata a közigazgatás hallgatása elleni jogorvoslat hazai fejlődéstörténetének tükrében. In: Kúriai Döntések – Bírósági Határozatok. 2024/4. sz.
Boros Anita – Pollák Kitti (2018): A hatóság döntései. In: Boros Anita – Darák Péter (szerk.): Az általános közigazgatási rendtartás szabályai. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Budapest.
Hajnal Zsolt (2013): A fogyasztói jogok egységes európai szabályozásának lehetséges irányai. PhD értekezés. Debreceni Egyetem, Debrecen.
Hámori Antal (2021): Fogyasztóvédelmi aktualitások. Javaslatok jogszabályok módosítására. In: Iustum Aequum Salutare. 2021/1. sz.
Hámori Antal (2022a): A felszolgálási díj-kutatás I. In: Szegedi Krisztina (szerk.): Szemelvények a BGE kutatásaiból 2022. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest.
Hámori Antal (2022b): Kérelmező és/vagy bejelentő – ügyfél, harmadik személy, egyéb érdekelt? Újabb „csemege” a fogyasztóvédelmi hatóság legújabb gyakorlatából, békéltető testületi fűszerezéssel, avagy egy hibás teljesítés margójára. In: Iustum Aequum Salutare. 2022/2. sz.
Hámori Antal (2022c): A fogyasztóvédelmi jog jelentősége. In: Bánhegyi Mátyás – Fekete-Frojimovics Zsófia – Hámori Antal (szerk.): Gazdaság és gasztronómia. Ünnepi kötet Lugasi Andrea tiszteletére. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest.
Hámori Antal (2023a): A fogyasztó ügyféli státusza. In: Új Magyar Közigazgatás. 2023/1. sz.
Hámori Antal (2023b): A felszolgálási díj természete – a fogyasztó ügyféli, kérelmezői státusza. In: Varga János, Csiszárik-Kocsir Ágnes – Garai-Fodor Mónika (szerk.): Vállalkozásfejlesztés a XXI. században 2023/1. kötet. Kihívások és lehetőségek a gazdaság eltérő szegmenseinél interdiszciplináris megközelítésben. Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar, Budapest.
Hámori Antal (2023c): A felszolgálási díj- és az ügyfél-, kérelmező-kutatás legújabb eredményei. In: Szegedi Krisztina (szerk.): Szemelvények a BGE kutatásaiból 2023. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest.
DOI: https://doi.org/10.29180/978-615-6342-76-8_17.
Hámori Antal (2024a): Kérelmező-ügyfél-e a fogyasztó? In: Jog – Állam – Politika. Jog- és politikatudományi folyóirat. 2024/2. sz.
DOI: https://doi.org/10.58528/jap.2024.16-2.167.
Hámori Antal (2024b): A fogyasztóvédelmi jog fejlődése. In: Business & Diplomacy Review. 2024/2. sz.
Kalas Tibor (2023): A fogyasztó ügyféli jogállásának kérdései (a Budapesti Gazdasági Egyetemen 2022. november 30-án rendezett fogyasztóvédelmi jogi konferencián elhangzott előadás írásbeli változata – https://kuria-birosag.hu/hu/kuriai.dontesek/kalas-tibor-fogyaszto-ugyfeli-jogallasanak-kerdesei; Kúriai Döntések, Fórum. 2023/VI. sz.).
Kárász Marcell (2024): Ítélettel vagy végzéssel kell dönteni a mulasztási perben a közigazgatási cselekményként történő minősítésről? In: Magyar Jog. 2024/5. sz.
Lapsányszky András (2020): A hivatalbóli eljárás. In: Petrik Ferenc (szerk.): A közigazgatási eljárás szabályai. Kommentár a gyakorlat számára. 4. kiadás, I. kötet. Az általános közigazgatási rendtartás magyarázata. HVG-ORAC Lap- és Könyvkiadó Kft., Budapest.
Orosz Flóra (2022): A fogyasztók érdekeit szolgáló, szavatossági és jótállási igények intézésének módosított hazai szabályozása. In: Iustum Aequum Salutare. 2022/1. sz.
Székely Zoltán (2014): Ügyfél-e a rendőr az intézkedésével szembeni panasz kivizsgálására irányuló eljárásban? In: Hack Péter – Koósné Mohácsi Barbara (szerk.): Emberek őrzője. Tanulmányok Lőrincz József tiszteletére. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
Szollárné Béleczky Martina (2021): Hogyan járjunk el panasz vagy közérdekű bejelentés esetén. In: Új Magyar Közigazgatás. 2021/2. sz.
DOI: https://doi.org/10.29180/978-615-6342-49-2_11.
Hámori Antal (2022a): A felszolgálási díj-kutatás I. In: Szegedi Krisztina (szerk.): Szemelvények a BGE kutatásaiból 2022. Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest.
DOI: https://doi.org/10.29180/978-615-6342-49-2_12.
Legal RESOURCES
- évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről.
- évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről.
- évi CLXXXV. törvény a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról.
- évi XLI. törvény a személyszállítási szolgáltatásokról.
- évi CLXV. törvény a panaszokról és a közérdekű bejelentésekről.
- évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról.
- évi I. törvény a közigazgatási perrendtartásról.
- évi XXV. törvény a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról.
325/2024. (XI. 14.) Korm. rendelet a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóságról.
326/2024. (XI. 14.) Korm. rendelet a fogyasztóvédelmi hatóság kijelöléséről.
328/2024. (XI. 14.) Korm. rendelet a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság létrehozásával összefüggő kormányrendeletek módosításáról.
329/2024. (XI. 14.) Korm. rendelet az árfigyelő rendszer létrehozásáról és működéséről szóló 163/2023. (V. 8.) Korm. rendeletnek és az élelmiszer-infláció csökkentése érdekében szükséges intézkedésekről szóló 1/2024. (I. 9.) Korm. rendeletnek a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság létrehozásával összefüggő módosításáról.
93/2024. (IV. 23.) Korm. rendelet a fogyasztóvédelemmel összefüggő kormányrendeletek módosításáról.
Az Európai Parlament és a Tanács 2007. október 23-i 1371/2007/EK rendelete a vasúti személyszállítást igénybe vevő utasok jogairól és kötelezettségeiről.
Az Európai Parlament és a Tanács 2021. április 29-i (EU) 2021/782 rendelete a vasúti személyszállítást igénybe vevő utasok jogairól és kötelezettségeiről.
Magyarország Alaptörvénye XXIV. cikk (1) bekezdés, XXVIII. cikk (7) bekezdés.
COURT JUDGEMENTS
BH2021. 150.
BH2022. 194.
Budapest Környéki Törvényszék 6.K.701.459/2022/16. sz. ítélet (2023. március 13.).
Fővárosi Ítélőtábla 1.Kf.700.122/2024/4. sz. ítélet (2024. szeptember 24.).
Fővárosi Ítélőtábla 1.Kpkf.750.916/2022/8. sz. végzés (2023. szeptember 13.).
Fővárosi Ítélőtábla 1.Kpkf.750.919/2022/7. sz. végzés (ÍH 2023.161.).
Fővárosi Ítélőtábla 3.Kf.700.110/2024/4. sz. ítélet (2024. szeptember 25.).
Fővárosi Ítélőtábla 3.Kf.700.173/2024/6. sz. ítélet (2024. október 16.).
Fővárosi Törvényszék 43.K.703.732/2023/13. sz. ítélete (2024. március 26.).
Fővárosi Törvényszék 54.K.701.742/2022/4. sz. végzés (2022. október 3.).
Fővárosi Törvényszék 54.K.701.787/2022/4. sz. végzés.
Fővárosi Törvényszék 54.K.703.532/2023/8. sz. ítélet (2024. február 23.).
Fővárosi Törvényszék 54.K.703.545/2023/7. sz. ítélet (2024. február 20.).
Kúria Kfv.II.37.366/2016/7. sz. ítélet (2017. április 26.).
Kúria Kfv.II.37.526/2015/7. sz. ítélet (2016. február 3.).
Kúria Kfv.II.37.851/2014/7. sz. ítélet (2015. május 6.).
Kúria Kfv.II.38.011/2015/3. sz. ítélet (2016. október 5.).
Kúria Kfv.III.37.253/2017/8. sz. ítélet (2018. március 27.).
Kúria Pfv.V.20.716/2014/4. sz. ítélet (2015. február 19.).
Szegedi Törvényszék 101.K.700.123/2021/12. sz. ítélet (2021. május 14.).